Szkolenia e-learningowe są coraz bardziej popularne i coraz częściej wprowadzane przez firmy, jako dużo tańsza alternatywa dla szkoleń prowadzonych przez firmy szkoleniowe, lub jako uzupełnienie wiedzy z tematów wewnętrznych. Zmniejszenie nakładów finansowych, powszechny dostęp oraz możliwość dotarcia do większej ilości pracowników przy zachowaniu ciągłości ich pracy, to czynniki przemawiające za wykorzystaniem e-learningu  jako metody edukacyjnej. Jest to z punktu widzenia pracodawcy często również czynnik mobilizujący do samodzielnej pracy, wykształcenia samodyscypliny i podania wiedzy niezbędnej dla określonych grup pracowników w taki sam, ustandaryzowany sposób.

W rozwijaniu kompetencji pracowniczych oraz jako czynnik motywujący, szkolenia zajmują wysokie miejsce w rankingu. Ale czy szkolenia internetowe również? Jak na takie nauczanie zapatrują się sami pracownicy i czy je doceniają? Niesamowitą korzyścią tego typu szkoleń, z punktu widzenia pracownika, oprócz poszerzenia wiedzy na dany temat, powinny być: możliwość odbycia ich w dogodnym, zaplanowanym do tego miejscu i czasie, możliwość zatrzymania się na interesujących modułach, wydrukowanie wybranych treści, powroty do szkolenia, certyfikat potwierdzający odbycie szkolenia. 

Efektywność każdego, w tym również e-learningowego szkolenia, zależy jednak zarówno od technologii i sposobu przekazu, jak i od treści, oraz od najważniejszego czynnika – zaangażowania pracownika. 

Niestety większość szkoleń to szkolenia obowiązkowe, a jako takie są traktowane jako tzw. zło konieczne. Jeżeli system zapisuje, kto i kiedy ukończył szkolenie, pracownicy przeważnie robią je „z musu” na ostatnią chwilę, nie zwracając większej uwagi na treści edukacyjne. Jeżeli w dodatku szkolenie ma przejść grupa współpracowników, a sam program kończy się testem, to w większości przypadków wszyscy wypełniają ten test równocześnie, wymieniając się wiedzą, lub ci, którzy już go zdali pomagają pozostałym w zaliczeniu materiału. Niektórzy korzystają z możliwości wydrukowania sobie na bieżąco definicji czy też informacji potencjalnie niezbędnych do zdania testu i wykorzystaniu ich przy części sprawdzającej poziom wiedzy. Czy w takim przypadku można mówić o sukcesie procesu dydaktycznego, jaki powinien towarzyszyć odbytemu szkoleniu? Czy w ten sposób nabywana jest odpowiednia wiedza i umiejętności? 

Jest kilka przyczyn takiego sceptycznego podejścia pracowników do szkoleń internetowych. Po pierwsze, brak samodyscypliny u osób objętych programem edukacyjnym. Po drugie, brak wiary w ich merytoryczną poprawność. Niewątpliwie cały proces tworzenia szkoleń e-learningowych jest na coraz wyższym poziomie, ale czasem mam wrażenie, że dla wielu osób więcej korzyści przynosi zły trener, niż profesjonalne szkolenie e-learningowe. Po trzecie – najważniejsza dla mnie przyczyna – są to szkolenia „sztampowe” i ustandaryzowane. Przed takimi szkoleniami brakuje podstawowych i niezbędnych elementów takich jak: wyjaśnienie celu szkolenia, korzyści z niego płynących, oraz brak dostosowania przekazywanych treści do indywidualnych oczekiwań i potrzeb uczestników. Stąd frustracja z powodu braku możliwości zadania pytania, zgłębienia tematu, wymiany doświadczeń. 

Jednak pomimo tych kilku wad nie przekreślajmy całego e-learningu, gdyż jest to wspaniała sposobność do doskonalenia zarówno siebie, jak i własnych pracowników, która niesie określone korzyści w stosunku do tradycyjnych szkoleń i sposobów zdobywania wiedzy. Połóżmy więc większy nacisk na cele i profity z nich płynące, rozbudzajmy w pracownikach chęć samodoskonalenia się i jako dodatek dajmy im możliwość zgłębienia wiedzy za pomocą trenerów wewnętrznych, zewnętrznych, czy choćby wiedzy przełożonego. Wtedy z pewnością pracownicy zaczną bardziej świadomie korzystać z tego typu szkoleń a z czasem nauczą się systematyczności i samodyscypliny.

Pamiętajmy również, że nawet takie szkolenie może być wpisane do CV i stać się atutem przy zmianie pracy. 

 

Dlaczego my?

Co nowego?

  • 3 września 2019

    Dla nas liczą się ludzie - zarówno pracownicy, jak i klienci. Wpieramy rekrutacje, tworzymy opisy stanowisk, pomagamy przy onboardingu, tworzeniu szkoleń wdrożeniowych, kreowaniu przejrzystej ścieżki rozwoju, usprawnianiu komunikacji, badaniu satysfakcji pracowników i odpowiedzi na ich oczekiwania. Sprzedaż podnosimy dzięki szkoleniom z technik sprzedaży i obsługi klienta, m.in. poprzez położenie nacisku na badanie oczekiwań klientów, opracowanie solidnej argumentacji, umiejętne reagowanie na obiekcje klienta oraz utrwalanie nabytej wiedzy w praktyce. 

    Jeżeli zależy Państwu na rozwoju firmy i zaangażowaniu pracowników, na zwiększeniu sprzedaży i poprawieniu jakości obsługi klienta - zapraszamy do kontaktu!

     

     
  • 15 września 2019

     

    Piotr Łatas od kilku lat prowadzi szkolenia z technik prezentacji i pozyskiwania nowych klientów wraz z podpowiedziami marketingowymi. Zapraszamy do kontaktu. 


    Zapobieganie przemocy

    Oddzielenie Pracy Socjalnej od usług i świadczeń

    oraz inne tematy z zakresu Pomocy Społecznej - prowadzi Marta Kowalewska - wieloletni kierownik Filii nr.1 MOPS w Krakowie, wykładowca na Krakowskiej Akademii im. A.Frycza Modrzewskiego, która obecnie prowadzi Pogotowie Opiekuńcze.  

    Kontakt do Pani Marty: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Nasza firma

KGT to zespół trenerów z wieloletnim doświadczeniem w biznesie, pasjonatów od lat szkolących pracowników małych i dużych firm. Jesteśmy Kierownikami, Dyrektorami, właścicielami firm, Trenerami w dużych korporacjach, a w wolnej chwili z radością dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem. Wiemy, że źródłem sukcesu każdej firmy są jej pracownicy. To oni w dużej mierze decydują o wynikach Firmy, tworzą jej wartość i są jej największą szansą. My pomagamy zmienić ich zachowania, rozwijać kompetencje i talent tak, aby wyzwolić drzemiący w nich potencjał.

Rekomendacje

10 listopada 2011

„Praca z Ewą daje wiele satysfakcji, na etapie projektowania szkolenia ma wiele świetnych pomysłów, potrafi je wcielić w życie, dzięki nim prowadzone przez Nas warsztaty i szkolenia były żywiołowe i dawały uczestnikom wiele okazji do uczenia. Na sali szkoleniowej Ewa to 100% profesjonalistka. Życzę każdemu tak zaangażowanego współpracownika.”

 

"Prowadząca zajęcia Pani Ewa Janas wykazała się szeroką wiedzą i bardzo dobrym przygotowaniem omawianych zagadnień. Na szczególną pochwałę zasługuje sposób prowadzenia zajęć - przekazywanie wiedzy w sposób przystępny, przygotowanie dużej ilości ćwiczeń praktycznych, zwiększających tempo przyswajania wiedzy oraz bardzo dobrze przygotowane materiały szkoleniowe"

Wojciech Kowalewski, 

Michał Toma

Korzyści dla Państwa

  • Kompetentni Trenerzy
  • Wysoka jakość usług
  • Dogodne terminy i miejsca szkoleń
  • Rozwój Państwa Firmy
  • Rozwój pracowników
  • Wzrost motywacji pracowników
  • Badanie luk kompetencyjnych
  • Planowanie ścieżek rozwoju
  • Podnoszenie wiedzy i umiejętności