Wszyscy wiedzą, jak ważne są początki pracownika w firmie, jak istotne jest właściwe wdrożenie nowej osoby oraz wsparcie w nowym środowisku. Nowo zatrudniony pracownik w pierwszym roku jest najbardziej zaangażowany w pracę. Obietnica samodzielności i odpowiedzialności jest bardzo ważnym i motywującym aspektem. Czy zawsze umiemy skorzystać z tego potencjału? 

To, co przyszły pracownik ma otrzymać w postaci zarówno obowiązków jak i narzędzi pracy w nowej firmie, osoby rekrutujące ubierają w coraz to piękniejsze i bardziej wyszukane słowa. I oto kandydat może liczyć na ogromną odpowiedzialność, udział w strategicznym dla firmy projekcie, kontakty z kluczowymi klientami, koordynację pracy w newralgicznym obszarze, cały cykl innowacyjnych szkoleń, indywidualne wdrożenie, nowoczesne narzędzia niezbędne do pracy itd. Wszystko to kusi wyzwaniami i dążeniem do realizacji siebie i celów firmy. 

Niestety z doświadczeń moich i moich znajomych wynika, że owe obiecane rzeczy, które stają się oczekiwaniami nowego pracownika, rozmijają się z tym, co zastają w rzeczywistości - czyli z realiami. Wiele zapytanych przeze mnie osób twierdzi, że gdyby wiedzieli od początku, jaki w rzeczywistości będzie ich zakres obowiązków i warunki pracy, to nie podjęliby jej. Można by również powiedzieć, że gdyby byli w pełni świadomi rzeczywistej sytuacji, to uniknęliby zawodu. 

Są dwa najczęstsze powody rozczarowań. Pierwsze związane jest z bardzo prozaicznymi rzeczami:, np. brakiem miejsca do pracy w pierwszych dniach. Fizycznie nowicjusz zajmuje czyjeś biurko, bo akurat inny pracownik jest na L4 albo na urlopie. W dodatku nierzadko sam musi zadbać o sprzęt do pracy, czyli telefon i komputer, oraz o odpowiednie hasła, dostępy itd. Po kilku dniach wychodzi na jaw, że jednak nie wszystkie uprawnienia zostały mu nadane i coś jeszcze trzeba uzupełnić. Dodatkowo, co jest bardzo istotne w pracy B2B czy B2C nagle okazuje się, że narzędzia do pracy są lub będą właśnie zamawiane i laptop będzie za tydzień a samochód za dwa miesiące. Do tego czasu pracownik musi używać swoich narzędzi bądź „przygotowuje się do pracy” w biurze. 

Drugie rozczarowanie – to ważniejsze – powstaje wskutek braku odpowiedniego wdrożenia w pracę, ustalenia celów, priorytetów, i zasad ich realizacji. Jest to często związane z brakiem osoby odpowiedzialnej za wprowadzenie nowego pracownika oraz brakiem szkoleń. Niespójność obietnic często potęgowana jest nastawieniem pracodawcy na realizację wyników „od razu”. Jest to problem bardzo mocno rozpowszechniony zwłaszcza w sprzedaży. W ten sposób najłatwiej doprowadzić do wypalenia pierwotnie zaangażowanego pracownika, który bez właściwego wsparcia nie wie, jakie zadania i w jaki sposób ma wykonywać. W takiej sytuacji nowi pracownicy, często bez odpowiedniej pomocy i przygotowania, (choć z silną motywacją osiągnięć), szybko rezygnują po pierwszych miesiącach porażek. Zdarzają się również sytuacje, gdzie pracownicy zostają zatrudnieni do nowego projektu lub działu, który „ruszy lada moment”, a do tego czasu, który potrafi się przeciągnąć nawet do kilku miesięcy, pracują w innych zespołach i robią rzeczy inne niż im obiecano przy zatrudnieniu.

Oczywiście zdaję sobie sprawę, że podane przeze mnie przykłady nie są nagminne, niemniej jednak istnieją i funkcjonują na rynku i to w całkiem dużych firmach i korporacjach. Nie jest to nawet związane z brakiem kultury organizacyjnej, a jedynie z wdrażaniem jej w nieodpowiedni sposób. 

Zatrudniając nowych pracowników szczególnie zadbajmy więc o precyzyjne i rzetelne ustalenie zakresu obowiązków już na poziomie rozmowy rekrutacyjnej. Pamiętajmy, że dla nowo zatrudnionych osób bardzo ważną jest potrzeba samorealizacji, docenienia i świadomość szansy na karierę zawodową. W budowaniu zaangażowania kluczowa jest także znajomość celów pracy i firmy. Jest to również klucz do uniknięcia dużej rotacji pracowników.

 

Dlaczego my?

Co nowego?

  • 3 września 2019

    Dla nas liczą się ludzie - zarówno pracownicy, jak i klienci. Wpieramy rekrutacje, tworzymy opisy stanowisk, pomagamy przy onboardingu, tworzeniu szkoleń wdrożeniowych, kreowaniu przejrzystej ścieżki rozwoju, usprawnianiu komunikacji, badaniu satysfakcji pracowników i odpowiedzi na ich oczekiwania. Sprzedaż podnosimy dzięki szkoleniom z technik sprzedaży i obsługi klienta, m.in. poprzez położenie nacisku na badanie oczekiwań klientów, opracowanie solidnej argumentacji, umiejętne reagowanie na obiekcje klienta oraz utrwalanie nabytej wiedzy w praktyce. 

    Jeżeli zależy Państwu na rozwoju firmy i zaangażowaniu pracowników, na zwiększeniu sprzedaży i poprawieniu jakości obsługi klienta - zapraszamy do kontaktu!

     

     
  • 15 września 2019

     

    Piotr Łatas od kilku lat prowadzi szkolenia z technik prezentacji i pozyskiwania nowych klientów wraz z podpowiedziami marketingowymi. Zapraszamy do kontaktu. 


    Zapobieganie przemocy

    Oddzielenie Pracy Socjalnej od usług i świadczeń

    oraz inne tematy z zakresu Pomocy Społecznej - prowadzi Marta Kowalewska - wieloletni kierownik Filii nr.1 MOPS w Krakowie, wykładowca na Krakowskiej Akademii im. A.Frycza Modrzewskiego, która obecnie prowadzi Pogotowie Opiekuńcze.  

    Kontakt do Pani Marty: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Nasza firma

KGT to zespół trenerów z wieloletnim doświadczeniem w biznesie, pasjonatów od lat szkolących pracowników małych i dużych firm. Jesteśmy Kierownikami, Dyrektorami, właścicielami firm, Trenerami w dużych korporacjach, a w wolnej chwili z radością dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem. Wiemy, że źródłem sukcesu każdej firmy są jej pracownicy. To oni w dużej mierze decydują o wynikach Firmy, tworzą jej wartość i są jej największą szansą. My pomagamy zmienić ich zachowania, rozwijać kompetencje i talent tak, aby wyzwolić drzemiący w nich potencjał.

Rekomendacje

10 listopada 2011

„Praca z Ewą daje wiele satysfakcji, na etapie projektowania szkolenia ma wiele świetnych pomysłów, potrafi je wcielić w życie, dzięki nim prowadzone przez Nas warsztaty i szkolenia były żywiołowe i dawały uczestnikom wiele okazji do uczenia. Na sali szkoleniowej Ewa to 100% profesjonalistka. Życzę każdemu tak zaangażowanego współpracownika.”

 

"Prowadząca zajęcia Pani Ewa Janas wykazała się szeroką wiedzą i bardzo dobrym przygotowaniem omawianych zagadnień. Na szczególną pochwałę zasługuje sposób prowadzenia zajęć - przekazywanie wiedzy w sposób przystępny, przygotowanie dużej ilości ćwiczeń praktycznych, zwiększających tempo przyswajania wiedzy oraz bardzo dobrze przygotowane materiały szkoleniowe"

Wojciech Kowalewski, 

Michał Toma

Korzyści dla Państwa

  • Kompetentni Trenerzy
  • Wysoka jakość usług
  • Dogodne terminy i miejsca szkoleń
  • Rozwój Państwa Firmy
  • Rozwój pracowników
  • Wzrost motywacji pracowników
  • Badanie luk kompetencyjnych
  • Planowanie ścieżek rozwoju
  • Podnoszenie wiedzy i umiejętności